Catatan Popular

Isnin, 6 Disember 2010

PENDAFTARAN HAJI TERBUKA

Assalamualaikum

Semua umat Islam diseru untuk mendaftar menunaikan haji bagi melaksanakan Rukun Islam yang kelima.
Syarat untuk mendaftar haji adalah seperti berikut:
1. Membuka akaun dengan Tabung Haji.
2. Mempunyai baki wang dalam akaun TH jumlah minima RM1,310.00 sahaja.
3. Pergi mana-mana pejabat TH atau Kaunter Bank Islam Malaysia dengan membawa Kad Pengenalan dan Buku Akaun Tabung Haji untuk mendaftar. Tidak perlu mengisi borang.
4. Telah mendaftar............sangat mudah

BERITA PENTING:

Jika kita daftar hari ini, giliran kita ialah pada 2029. Setiap tahun TH hanya diperuntukan kuota 26,000 orang, ini bermakna mereka yang telah mendaftar melebehi 500,000 orang. Janganlah merasa bimbang kerana terlalu lama menunggu, yang penting kita daftar dahulu dan kemudian kita boleh membuat rayuan pada tahun berkaitan yang telah kita tentukan tahunnya.

PERISTIWA YANG SAYA LALUI:

Pendeposit TH: Kenapa TH tidak mengirim surat kepada saya untuk menunaikan haji padahal saya telah 30 tahun menyimpan dalam TH dan wang telah mencukupi untuk menunaikan haji?
Saya : Sudahkah tuan membuat pendaftaran Haji dengan TH?
Pendeposit TH: Bukankah saya telah ada akaun dengan TH ?
Saya : Tuan, Pendaftaran Haji dan Buka Akaun TH adalah perkara berbeza.
Ramai orang Buka Akaun TH tidak bermakna mereka menyimpan untuk menunai haji. Banyak sebab mereka menyimpan dengan TH. Oleh itu sesiapa yang ingin menunai haji perlu mendaftar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan